- 21.11.2023
The Bar World of Tomorrow – Hållbarhetsutbildning för bartenders
The Bar World of Tomorrow
Pernod Ricard har lanserat ett globalt initiativ för bartenders med målsättning att främja hållbara metoder och innovativa recept för att minska matavfall och skapa en mer hållbar bransch. Konceptet är utvecklat i samarbete med Trash Collective och Sustainable Restaurant Association och har sedan starten 2020 engagerat över 6000 bartenders världen över att tänka om, och tänka mer hållbart.
Syftet med utbildningen är att inspirera bartenders att spela en aktiv roll i skapandet av en mer hållbar dryckeskultur. Inte bara i teorin – utan med praktiska verktyg och strategier omforma gamla metoder och recept som omedelbart kan implementeras i verksamheten eller omvandlas till nya och mer hållbara recept.
I samarbete med Röda Huset nr 31 ’The Worlds’ 50 Best Bars’
Nu kommer satsningen till Europa med en exklusiv lansering i Sverige tillsammans med den prisbelönte Hampus Thunholm i spetsen, grundare av den välrenommerade cocktailbaren Röda Huset, rankad 31 på ’The World’s 50 Best Bars’ och som nyligen tilldelades årets ‘Sustainable bar award’ för sitt unika och hållbara koncept
Bild: Hampus Thunholm
Röda Huset är en hyllning till Skandinavien och dess högkvalitativa ingredienser och smaker. Varje säsong fokuserar på att lyfta fram det bästa av noga utvalda och handplockade råvaror från landet. Grundaren Hampus Thunholm, med sitt holistiska synsätt, strikta inköpspolicy och lokala samarbete, har ersatt citrus med svenska äpplen och bär för att minska klimatavtrycket men framför allt för att erbjuda en unik och träffsäker kundupplevelse. En höjdpunkt är signaturcocktailen ‘Kolagräs’ med mjölk från gotländska kor och svensk vodka – en smakresa som är väl värd att uppleva på Röda Huset.
Hemsida: https://rodahuset.se
Instagram: rodahusetsthlm
Succébetyg: 94% rekommenderar andra att delta efter första omgången
Under 2023 testade en stor hotellkedja i Norden att utbilda sina bartenders i Bar World of Tomorrow, med målet att minska matavfallet på hotellen med 25% fram till 2025. Genom att erbjuda utbildningen till över 30 bartenders från de största hotellen i Stockholm och Göteborg har man inte bara ökat medvetenheten kring matavfallsfrågan, utan även inspirerat personalen att bidra till förändring, genom att tillsammans arbeta mot en gemensam vision.
- 90% av deltagarna gav utbildningen högsta betyg
- 94% skulle starkt rekommendera den till sina kollegor
- 97% kände sig betydligt mer inspirerade att tänka om än innan
Pernod Ricard strävar efter att sprida hållbarhetsinitiativet över hela världen för att inspirera fler bartenders att spela en aktiv roll i att skapa en mer hållbar framtid för dryckesindustrin. Inte bara är det en trend, hållbarhet är en nödvändighet för att minska branschens påverkan. Med 8% av globala utsläpp relaterade till matsvinn och matavfall, samt 30% av utsläppen kopplade till matproduktion är det tydligt att fler åtgärder behövs. Pernod Ricard, med sin omfattande varumärkesportfölj och globala närvaro, tar ledningen i att forma en mer hållbar framtid för dryckesindustrin.